Fáze a posloupnost - Povinné efekty (Forced) jsou spuštěny dříve než akce.
Hraní akcí (action)
- pokud není na kartě uvedeno omezení, lze hrát akci i vícekrát. Toto se
týká zejména akcí na kartách jednotek. V opačném případě je na kartě napsáno
"Omezení jednou za kolo" a pak lze hrát takovou akci pouze jednou.
Nepřímé zranění (indirect
damage) - zranění, o kterém si rozhodne ten, kdo jej obdrží, kam (kterým
jednotkám) jej přidělí. Nepřímé
zranění je uděleno hlavnímu město a jednotkám do počtu jejich zapálení nebo
zničení po odečtení efektů jako je výdrž nebo jiné rušící efekty. Když zároveň
přiřazuje zranění více hráčů, pak aktivní hráč přiřazuje nepřímá zranění první.
Karty vybavení (attachment)
- na jednotky může být přiloženo i více karet vybavení.
Protiútok (counterstrike)
- uplatňuje se pouze během boje, tedy ve fázi bojiště. Nelze na něj jakkoliv
reagovat např. akcemi, stejně jako je tomu u nebojového zranění. Jde o
nezrušitelné zranění.
Přesun jednotky (moving
unit from quest) z karty výpravy - v pravidlech se hovoří o tom, že pokud
jednotka opouští hru, tak žetony z výpravy se vrací do společné zásoby. Ovšem
stejně učiníte i v případě, pokud jednotka jen opouští výpravu a přemisťuje se
do jiné zóny. I v takovém případě se nashromážděné žetony zdrojů vrací do
společné zásoby.
Zranění v boji (combat
damage) - zranění udělené ve fázi bojiště během boje.
Zranění mimo boj (non
combat damage) – jsou všechna zranění, která vznikají, mimo bojových
zranění. Nebojové zranění je vždy přiděleno ihned po přiřazení, dříve než mohou
být spuštěny další akce.
Efekty karet (card
effects) – je termín pro akce, povinné efekty, stálé efekty a klíčová
slova. Poté, co je efekt spuštěn, existuje nezávisle na zdroji, který jej
spustil. Zničení nebo odstranění zdroje nemá vliv na vyřešení účinků efektu
karty.
Příklad: jednotka s Horrific Mutation útočí na zónu s jednotkou, které zbývá 1 život a má schopnost protiútok. Jednotka s protiútokem brání a přitom ztrácí poslední život, aplikuje se -1 život a tím bude jednotka zničena. I přes to protiútok existuje a okamžitě se provede, když je jednotka označena za bránící a svůj protiútok udělí.
Příklad: jednotka s Horrific Mutation útočí na zónu s jednotkou, které zbývá 1 život a má schopnost protiútok. Jednotka s protiútokem brání a přitom ztrácí poslední život, aplikuje se -1 život a tím bude jednotka zničena. I přes to protiútok existuje a okamžitě se provede, když je jednotka označena za bránící a svůj protiútok udělí.
Zranění, které je přesunuto (moving damage) - je sníženo o účinky schopnosti Výdrž.
+- HP - Pokud je
jednotka ovlivněna ztrátou či zvýšením životů účinky zvýšení nebo snížení HP
(životů), nejsou jednotky považovány za zraněné, jen mají nižší nebo vyšší
počet životů (zpravidla do konce kola). Tedy na ně nemohou platit účinky karet,
které účinkují na zraněné jednotky. Pokud má ovšem jednotka jeden život a
ztratí -1 HP, tak umírá, tedy opouští hru na odkládací balíček.
Vstupování do hry (entering
play) – karta je zpravidla hrána z ruky, ale některé efekty umožňují,
aby byla karta zahrána přímo z balíčku odhozených karet nebo dobíracího
balíčku.
Doporučení pro umisťování žetonů poškození zón - Pokud máte
v zóně karty rozvoje, pokládejte žetony zranění nejprve na ně a potom na zónu
města. Určitě pro vás bude přehlednější množství zranění, které ještě zbývá k
zapálení zóny. Při dodržení tohoto mého doporučení vždy zapálíte zónu při osmém
poškození, nemusíte si již nic dopočítávat. My to tak hrajeme a připadá nám s
touto drobnou úpravou hra přehlednější.
Současně se spouštějící efekty - Pokud se spouštějí efekty
hráčů současně, pak aktivní hráč rozhoduje, v jakém pořadí se efekty spouštějí.
Ujasnění a opravy uveřejněné ve FAQ 1.O:
Všechny texty " After your turn begins"
("Poté co začne tvoje kolo") nyní čti jako "At the beginning of
your turn" ("Na začátku tvého kola!).
Každé slovo "after"
("poté") nyní čti na kartách jako "when" ("když").
Oprava na stránce 14 základních pravidel: Přibyla další fáze
č. 0 - "Beginning of The Turn" (Začátek kola). Poté mohou mít akce
všichni hráči.
Dále přibyla fáze č. 5 - "End of Turn" (Konec
kola). Další hráč se nyní stává aktivním hráčem. Následuje fáze č. 0.
Omezení 1 hrdina v zóně - Pokud má hráč v některé zóně
hrdinu, který smí být v zóně jediný, potom do takové zóny nelze zahrát dalšího
hrdinu, přemístit z jiné zóny nebo získat v takové zóně kontrolu nad dalším
hrdinou. Stejně tak nesmí do takové zóny zahrát dalšího hrdinu protihráč.
Prostě hrdina je v každé zóně vždy jen jeden.
Přidělení zranění v boji - došlo k přidělení zranění v
momentě, kdy bylo alespoň jedno zranění uděleno jednotce nebo městu a nebylo
takové zranění zrušeno ještě před tím, než došlo k cíli. Potom jednotka, která
se účastnila boje, přidělila zranění v boji.
Legendy (Legends) – jsou unikátní jednotky, které se vykládají do středu plochy hlavního města hráče, který je zahrál. Ikony síly legend přidávají body síly do každé zóny, podle toho, kolik bodů síly mají na té, které straně karty.
Legenda tedy přidává body síly pro získávání žetonů zdrojů ve fázi království. Také přidává své body síly pro dobírání karet ve fázi výpravy a přidává své body síly ve fázi bojiště v případě, že se účastní boje.
Pozor, legendy nemohou být cíleny efekty karet, které cílí jednotky. Na kartě musí být přímo uvedeno, že efekt cílí legendu.
Během bojové fáze se aktivní hráč může rozhodnou pro standartní útok na zónu. V takovém případě se nemůže legenda účastnit obrany zóny. Nebo se aktivní hráč může rozhodnout zaútočit na legendu a v takovém případě nepřiřazuje poškození zóně hlavního města, ale legendě a jednotkám, které ji mohou bránit. Nejprve aktivní hráč určí zónu, ve které na legendu zaútočí, určí útočící jednotky a poté bránící hráč rozhodne, zda a jakými jednotkami bude legendu z dané zóny bránit. Podobně jako při útoku na zóny hlavního města musí být nejprve přiřazeno zranění jednotkám a až poté legendě. Pokud některé žetony zranění zbydou, tak propadají a nepřiřazují se již žádné zóně hlavního města.
V případě, že aktivní hráč využije legendu k útoku, počítá si legenda body síly ze zóny bojiště a již nemusí obránce přidělovat zranění přednostně legendě.
Výdrž (Toughness) - Kdykoliv je jednotce s klíčovým slovem výdrž přiřazeno zranění, tato schopnost zruší tolik zranění, kolik je schopnost výdrž.
Zranění musí být přiděleno jednotce až do výše jejího maximálního počtu životů včetně Výdrže (Např. jednotka má 1 život a Výdrž 1, tedy pokud útočením dává např. 3 zranění, tak první dvě musí směřovat na takovou jednotku a až další na hlavní město).
Nebojové zranění - je zranění, k němuž došlo mimo samotný
boj. Nebojové zranění je vyhodnoceno ihned, jakmile je přiděleno,
ještě před jinými akcemi.
Průzkumník (Scout)
– Po vyhodnocení zranění v bojové fázi hráč, který ovládá přeživší
jednotku se schopností průzkumník donutí protihráče odhodit náhodně z ruky
tolik karet, kolik je celková schopnost všech přeživších jednotek průzkumník.
Zběsilost (Savage)
- aby mohla jednotka se schopností Zběsilost udělit zranění jedné vybrané
jednotce, musí přežít útok. Pokud jednotka se schopností Zběsilost obdrží
zranění z více zdrojů, potom uplatňuje schopnost za každý zdroj zranění.
Nekromancie (Necromancy)-
Pokud je na konci hráčova kola jednotka ve hře, odchází dospod dobíracího
balíčku.
Přepad, neboli útok ze zálohy (Ambush) - pokud vyložíte kartu s klíčovým slovem přepad jako
kartu rozvoje, tak potom ve fázi bojiště, dříve než jsou vybráni obránci,
můžete tuto kartu otočit a když zaplatíte její cena "přepadu", potom
takovou jednotku musíte použít k boji.
Nájezdník (Raider)
- vlastník jednotky v případě, že přežije bitvu proti svému nepříteli, získá
žetony zdrojů v počtu, jaká bude hodnota „nájezdník“.
Zkušenosti (Experience)
– Zkušenost je karta ze shora vašeho dobíracího balíčku, kterou přiložíte
k jednotce lícem dolů. (Tedy jako se do zón vykládají karty rozvoje.)
Hlavní fáze (Capital
phase) - aktivní hráč nemůže reagovat na "akce" hrané
protihráčem, zahranými kartami jednotek, podpor, výprav nebo kartami
rozvoje.
Objasnění karet základního setu:
Karta č. 30 "The Gratswords" - jejich efekt
Povinně (Forced) se spouští i když oni sami vstupují do hry.
Karta č. 45 "Twin Tailed Comet" - když kopíruješ
kartu taktiky s proměnnou hodnotou X, potom je X rovno 0.
Karta č. 47 "Franz´s Decree" - text:
karty: "Akce: Vybraná jednotka nemůže být vybrána jako útočník nebo
obránce." Pokud jednotka již útočí nebo se brání, taktika Franz´s Decree
nemění její stav.
Karta č. 62 "Ugruck" - text karty:
"Během tvé hlavní fáze, smíš utratit žetony zranění této jednotky jako
žetony zdroje" To znamená, že zranění Ugrucka během tvé hlavní fáze
můžeš odstranit a za každé odstraněné zranění smí hráč, který ho ovládá,
utratit 1 zdroj.
Karta č. 75 "Rip Dere 'Eads Off!" - Jestliže je
odhalenou kartou jednotka, potom se neaplikuje efekt "entered play"
(vstoupení do hry), protože taková jednotka ve hře již v nějaké zóně byla, ač
jako karta rozvoje. Pokud je odhalenou kartou jednotka, která nemůže být ve hře
(např. proto, že jde o Hrdinu a jiný Hrdina již v zóně je), potom se taková
karta ponechává v zóně jako rozvoj.
Karta č. 98 "Shrine to Nurgle" - text
karty:" "Království. Povinně: Když je přiděleno protihráčově jednotce
zranění v boji, zkorumpuj tuto jednotku."
Karta č. 105 "Slaanesh's Domination" - Když hraješ
kartu taktiky s proměnnou hodnotou (X), je X rovno 0.
Objasnění karet cyklu korupce:
Karta č. 17 "Warp Lightning Cannon" - Smí být
zahrána na již zkorumpovanou jednotku. Efekt "zkorumpuj tuto
jednotku" v takovém případě neplatí.
Karta č. 37 "Zealot Hunter" - text
karty: "Povinně: Když tato jednotka vstupuje do hry, znič vybranou
jednotku, která není stejné rasy jako jednotky vlastníka."
Karta č. 55"Rat Ogres" - text karty: "Akce:
Na začátku tvého kola ozdrav všechny jednotky Skavenů".
Objasnění názvosloví "Coast" cena:
Když je na některé z karet odkazováno na cenu jiné karty,
potom je cenou hodnota karty bez symbolů loajality. (Např. karta s cenou 0 a 2
body loajality bude v takovém případě brána jako cena karty 0.) Nikdy nemůže
být cena karty nižší než 0.
Často položené otázky:
Q: Mohu použít schopnosti (napsané na kartě), abych získal
žetony zdroje pokud je taková zóna vypálená?
A: Ano. Vypálená zóna ještě funguje normálně až na to, že jí
nemůže být přiřazeno poškození.
Q: Mohu napadnout již hořící zónu?
A: Ano.
Q: Efekty které se vyskytují "na začátku kola" se
uplatňují před Fází království?
A: Ano. Tyto efekty jsou všechny spouštěny nyní v
aktualizovaném přehledu fází hry. Tyto všechny efekty přicházejí během fáze
"začátek kola".
Q: Jestliže karta rozvoje, kterou jsi zahrál z ruky, byla
zničena účinkem karty trpasličí jednotky, mohu hrát Stand Your Ground (CC
2), vrátit trpasličí jednotku z mého balíčku odhozených karet zpět do hry?
A: Ano. Stand Your Ground prohledává balíček a hledá
jednotky, které byly vyřazeny na balíček odhozených karet v tomto kole, bez
ohledu na jak se na balíček odhozených karet dostaly.
Q: Ikona loajalita na kartách taktiky snižuje u jiných
hraných karet taktiky jejich cenu?
A: Ne. Taktika není ve hře a jen ikona loajalita ve hře se
započítá do ceny.
Q: Jestliže otočím Grimgor Ironhide
(CS63) vzhůru s Dere ' Eads Off ! (CS75), může Grimgor
zničit podpůrné karty a rozvoje v odpovídajících zónách?
A: Ne. Karta rozvoje, kterou je Grimgor již je ve hře je,
tak Grimgor nevstupuje do hry a jeho schopnost není spouštěna.
Q: Pokud má jednotka hodnotu 0 životů, žádné zranění, je
zničena?
A: Ano, taková jednotka je zničena ihned, protože má
poškození rovné jejím životům.
Fáze hry:
Fáze 0. Začátek kola
Spouštějí se povinné efekty, které musí být zahrány na
začátku kola.
Všichni hráči mohou mít akce.
Všichni hráči mohou mít akce.
Fáze 1. Fáze
Království
Aktivní hráč vrátí všechny nevyužité žetony zdroje do
společné zásoby.
Aktivní hráč může ozdravit jednu nakaženou jednotku.
Aktivní hráč spočítá sílu v jeho království a vezme si odpovídající počet žetonů zdrojů ze společné zásoby.
Všichni hráči mohou mít akce.
Aktivní hráč může ozdravit jednu nakaženou jednotku.
Aktivní hráč spočítá sílu v jeho království a vezme si odpovídající počet žetonů zdrojů ze společné zásoby.
Všichni hráči mohou mít akce.
Fáze 2. Fáze
výprav
Aktivní hráč spočítá sílu ve své zóně výpravy a lízne
si odpovídající počet karet ze svého dobíracího balíčku.
Všichni hráči mohou mít akce.
Všichni hráči mohou mít akce.
Fáze 3. Hlavní fáze
Aktivní hráč může hrát karty jednotek, karty podpory a karty
výprav ze své ruky do svých tří zón. Aktivní hráč může také položit jednu
kartu lícem dolů, jako kartu rozvoje.
Všichni hráči mohou mít akce.
Všichni hráči mohou mít akce.
Fáze 4. Fáze
bojiště
Aktivní hráč rozhoduje, na kterou z protihráčových zón
zaútočí.
Všichni hráči mohou mít akce.
Aktivní hráč deklaruje útočníky.
Všichni hráči mohou mít akce.
Bránící hráč deklaruje obránce.
Všichni hráči mohou mít akce.
Jsou sečtena poškození, pak přiřazena, ještě bez toho, aby byla vyhodnocena.
Všichni hráči mohou mít akce.
Poškození je vyhodnoceno a jeho efekty se vyřeší. Jednotky, které obdržely větší počet zranění než je jejich počet životů nyní opustí hru. Znaky vypálení jsou nyní umístěny na hlavní město.
Všichni hráči mohou mít akce.
Všichni hráči mohou mít akce.
Aktivní hráč deklaruje útočníky.
Všichni hráči mohou mít akce.
Bránící hráč deklaruje obránce.
Všichni hráči mohou mít akce.
Jsou sečtena poškození, pak přiřazena, ještě bez toho, aby byla vyhodnocena.
Všichni hráči mohou mít akce.
Poškození je vyhodnoceno a jeho efekty se vyřeší. Jednotky, které obdržely větší počet zranění než je jejich počet životů nyní opustí hru. Znaky vypálení jsou nyní umístěny na hlavní město.
Všichni hráči mohou mít akce.
Fáze 5. Konec kola
Všichni hráči mohou mít akce.
Kolo končí. Další hráč se stává aktivním hráčem. Přejděte k začátku dalšího kola.
Kolo končí. Další hráč se stává aktivním hráčem. Přejděte k začátku dalšího kola.
Omezení pro karty podle FAQ 1.9.
Níže jmenované karty se nesmí objevit společně v jednom hracím balíčku karet pro LCG turnaje. Ovšem, jakákoliv z těchto karet smí být v balíčku stále až ve třech kopiích. Karta Visit the Haunted City je dokonce úplně zakázána v balíčcích pro LCG turnaje.
Níže jmenované karty se nesmí objevit společně v jednom hracím balíčku karet pro LCG turnaje. Ovšem, jakákoliv z těchto karet smí být v balíčku stále až ve třech kopiích. Karta Visit the Haunted City je dokonce úplně zakázána v balíčcích pro LCG turnaje.
-
Will of the Electors
-
Warpstone Excavation
-
Innovation
-
Mining Tunnels
-
Derricksburg Forge
-
Wilhelm of the Osterknacht
-
Reclaiming the Fallen
-
Soul Stealer
-
Rodrik´s Raiders
Pravidla varianty Cataclysm:
Příprava:
Hráči připraví hru v souladu se základními pravidly a poté následují kroky zde uvedené –
1. Vytvoření balíčku karet „opor“ (Fulcrum) – zamíchání 6 karet opor a jejich položení na hrací plochu lícem dolů.
2. Shromáždění žetonů nadvlády (Dominance) – žetony nadvlády se dají na společnou hromádku. Každý hráč dostane 3 žetony nadvlády, které si položí na desku hlavního města.
Přehled herních sekvencí pro pravidla Cataclysm:
0. Začátek kola
0. Začátek kola
* Přidej kartu opor, pokud je to nutné (Pokud je ve hře o 1 kartu opor méně, než je počet hráčů, vezmi horní kartu z balíčku opor a dej ji do hry lícem dolů mezi hlavní města hráčů.)
* Určení začínajícího hráče (Hráč s nejméně žetony nadvlády určí začínajícího hráče, který dostane žeton začínajícího hráče. Tento hráč se stává prvním hráčem. Pokud nedojde k rozhodnutí, stává se prvním hráčem hráč po levici současného prvního hráče.)
Provedení fází prováděných na začátku kola po jednotlivých hráčích.
1. Fáze Království
Provedení fází prováděných ve fázi království po jednotlivých hráčích.
2. Fáze Výpravy
Provedení fází prováděných ve fázi výpravy po jednotlivých hráčích.
3. Hlavní fáze
Provedení fází prováděných v hlavní fázi po jednotlivých hráčích.
4. Fáze Připojení
Provedení fáze připojení po jednotlivých hráčích. (Aktivní hráč může připojit jednotky na k jeho kartám opor. Každý povinný efekt na kartě opor se vyřeší okamžitě po připojení.)
5. Fáze Bojiště
Provedení fází bojiště v pořadí jednotlivých hráčů (hráči mají k dispozici útok na opory)
6. Konec kola
Provedení fází prováděných na konci kola po jednotlivých hráčích.
Provedení fází prováděných ve fázi království po jednotlivých hráčích.
2. Fáze Výpravy
Provedení fází prováděných ve fázi výpravy po jednotlivých hráčích.
3. Hlavní fáze
Provedení fází prováděných v hlavní fázi po jednotlivých hráčích.
4. Fáze Připojení
Provedení fáze připojení po jednotlivých hráčích. (Aktivní hráč může připojit jednotky na k jeho kartám opor. Každý povinný efekt na kartě opor se vyřeší okamžitě po připojení.)
5. Fáze Bojiště
Provedení fází bojiště v pořadí jednotlivých hráčů (hráči mají k dispozici útok na opory)
6. Konec kola
Provedení fází prováděných na konci kola po jednotlivých hráčích.
* Hráči získají žetony nadvlády (všichni najednou).
* Odpojení jednotek (Všechny jednotky jsou odpojeny z karet opor, jednotky zůstávají v bojišti.)
* Odpojení jednotek (Všechny jednotky jsou odpojeny z karet opor, jednotky zůstávají v bojišti.)
Vysvětlivky: „ * „ hvězdička znamená, že hráči nemohou v takové fázi hrát akce!
Karty opor:
Na kartách opor jsou mimo jiné v pravém horním rohu znaky nadvlády. Na konci kola hráč získá tolik žetonů nadvlády, kolik znaků nadvlády obsahují karty opor, které ovládá.
Připojení jednotek – hráč zvolí nenakaženou jednotku ze svého bojiště a položí ji na kartu opor, kterou ovládá. K připojení jednotky dochází pouze ve fázi Připojení. Připojena může být pouze jedna jednotka, která může být připojena pouze jednou za kolo. Připojená jednotka zůstává v bojišti, ovšem nemůže útočit, pouze musí bránit oporu, pokud je to možné. Na konci kola je každá jednotka z karty opor odpojena, zůstává ve svém bojišti.
Útok na karty opor – Každý hráč může vyhlásit útok na jednu kartu opor, během jeho fáze bojiště. Jde o dodatečný útok k normálnímu útoku vedenému proti hlavnímu městu nebo legendě protihráče. Účastnící jednotky se mohou zúčastnit obou útoků. Při útoku na oporu probíhají obvyklé fáze bojiště. Pokud probíhá útok na kartu opor, která je v dosahu všech hráčů (nekontroluje ji žádný hráč), potom ji žádná jednotka nebrání. Pokud je kartě opor přiděleno alespoň jedno poškození, hráč získá nad takovou kartou kontrolu a přesune ji do svého bojiště. Na kartě opory nezůstává žádné poškození.
Pokud nemá hráč v bojišti žádnou jednotku, i tak stále ovládá všechny karty opor ve svém bojišti.
Žetony nadvlády:
Tyto žetony hráč získává na konci kola, jak uvedeno výše. Když hráč získá žeton dominance, položí jej do zásoby na desku hlavního města. Když hráč ztrácí žeton dominance, odloží jej do společné zásoby žetonů nadvlády všech hráčů.
Hráč ztrácí žetony nadvlády:
- pokaždé, když mu je zapálena zóna hlavního města ztrácí 1 žeton nadvlády
- pokaždé, když hráči dojde dobírací balíček, ztrácí 1 žeton nadlvády
- když je hráč prvním, kterému byly zapáleny všechny 3 zóny nebo když je prvním, komu došel dobírací balíček, ztrácí navíc 1 žeton dominance
Vítězství ve hře:
Když nejméně 1 hráč dosáhne podmínky vítězství, hra končí po dohrání kola.
Podmínky vítězství:
- některý hráč má zapáleny všechny tři zóny
- některý hráč má prázdný dobírací balíček
- některý hráč má 8 nebo více žetonů nadvlády, po zisku žetonů nadvlády během fáze konec kola